מאז שמרפסות שמש הפכו לסטנדרט הבניה אנחנו עדים לבתי מגורים נוספים שפונים לוועדה לתכנון ובניה לשם קבלת אישורי בניה לצורך בנייתן או הגדלתן. גם שפע פרויקטי תמ"א 38 מקבעים את הסטנדרט וכוללים את מרפסות השמש כחלק מהתכנון בנוסף לחיזוק המבנה והוספת ממ"ד, אך גם ייתכן מצב שבו משפחה מחליטה שהיא רוצה להעלות את ערך דירתה ואיכות חייה ומעוניינת להוסיף מרפסת שמש מבלי להמתין לפרויקט תמ"א או שיפוץ כללי בבניין. להוספת מרפסת שמש יתרונות של שיפור איכות החיים במקביל להעלאת ערך הדירה.

דמיינו ערבי קיץ נעימים, שקיעה ורודה ברקע, בריזה נעימה מלטפת את עור הפנים עם כוס יין ושיחה מרתקת. אולי אתם בעצם חובבי גינון אך נטולי חצר אחורית, עם חלום להפוך את המרפסת שלכם לגינה ירוקה, מפנקת ופורחת. שמאי מקרקעין מעריכים כי בניית מרפסת שמש יכולה לתרום להעלאת מחיר הדירה בכ – 10%.

במה כרוך תהליך קבלת אישור לבניית מרפסת שמש?

מרפסת שמש

בדיקה מול העירייה

בדיקה מול העירייה והוועדה לתכנון ובניה האם אפשר? לא כל עירייה מאשרת בניה של מרפסת בודדת, ברוב המקרים זה קשור לנושא של נראות, גם אם הבניין ישן מאוד ונוסיף לו פתאום מרפסת בודדת, זה פוגם באסתטיקה העירונית. חשוב לבדוק מהן זכויות הבניה הקיימות לאזור ולבניין הספציפי שלכם, האם יש זכויות בניה נותרות? כלומר, כאלה שלא נוצלו, אם כן כמה? בדרך כלל מרבית העיריות מאשרות תוספת של עד 10% מגודל הדירה ולא יותר מ – 14 מ"ר. במידה ובבניין שלכם לא נוצלו כל זכויות הבניה, ייתכן והעירייה תאשר לכם לבנות מרפסות גדולות יותר.

אישור השכנים

במידה והעירייה מאפשרת תוספות בניה, יש צורך לקבל אישור חתום של 75% מהשכנים כדי להתחיל את התהליך. לעתים כדאי לרתום את כל השכנים לפרויקט, זה גם יוזיל עלויות וגם יקל עליכם. ייתכן מצב בו שכן אחד או יותר יביעו התנגדות בגלל מצב כלכלי או כל סיבה אחרת, זו זכותם, אך גם אם נמצאו מתנגדים בקרב השכנים לתוספת הבניה, הם צריכים להציג טיעונים מאוד חזקים ורלוונטיים כדי למנוע את בניית המרפסות.

מיסים

היטל השבחה – חלק מהרשויות יגבו היטל השבחה על בניית המרפסת, אך כמו כל כלל, יש יוצאים מן הכלל ותמיד כדאי לבדוק את זכאותכם לפטור מתשלום היטל השבחה. שיעור ההיטל יהיה מחצית מסך ההשבחה.

בחירת אנשי מקצוע

כדאי להיעזר באנשי המקצוע המתמחים בתחום ולבחון אפשרות להיוועץ  באדריכלים, מהנדסים, חברות בניה. מומלץ לקבל המלצות לפני בחירת אנשי המקצוע. האדריכל או המהנדס שייבחרו ידעו לכוון אתכם ולייעץ לכם לגבי מה אפשר לבנות, מהו המפרט הטכני ואיזה סוג גימור, להכין את תכניות הבניה והקונסטרוקציה וכן ללוות את ההגשה וכל התהליך הביורוקרטי מול וועדת התכנון והבניה בעירייה.

התקשרות עם קבלן מבצע

לאחר שקיבלנו את כל הנתונים, יש להתקשר בליווי עורך-דין המתמחה בתחום עם קבלן מבצע בהסכם מפורט אשר יגדיר את מערכת היחסים בין הצדדים הן בשלב בנית המרפסות והן בשלב שלאחר בניית המרפסות. נקודות חשובות אשר יש לתת להתייחס אליהן בהסכם – ערבויות שעל הקבלן המבצע להמציא (ערבות ביצוע, ערבות להבטחת תיקונים שיתגלו לאחר ביצוע העבודות, ערבות עד המצאת טופס 5 מהעירייה ו-כד'), פרוט התחייבויות הקבלן, הגדרת לוחות זמנים לביצוע הפרויקט, קביעת לוח תשלומים ועוד.

 

אחרי הגשת תכניות הבניה והקונסטרוקציה לעירייה אפשר לקבל את היתר הבניה תוך 4 חודשים לפעמים אפילו פחות. עכשיו, אחרי שהבנייה הסתיימה, המרפסת שלכם בנויה ותלויה באוויר תרכשו עציצים, תטפחו לכם אדנית תבלינים מפנקת, תתרווחו לכם על ריהוט הגן החדש שלכם עם כוס יין ותיהנו מהשקיעה.

לייעוץ וקביעת פגישה בנושא, השאר פרטיך:

עוד בנושא מקרקעין:

פינוי שוכר

פינוי שוכר

משכירים את הדירה שלכם? בין אם זו הפעם הראשונה ובין אם לאו, חשוב שתדעו מהן זכויותיכם, כבעלי הנכס, במידה ותתקלו בקשיים. חוזה שכירות עוזר להסדיר

למאמר המלא >>
העברת נכס במתנה

העברת נכס במתנה

היא נחשבת לעסקה שכיחה יחסית, אך כזו המצריכה לרוב סיוע של עורך דין, המתמחה בנדל"ן ובמקרקעין. עסקת העברת נכס ללא תמורה הינה, למעשה, וכפי שניתן

למאמר המלא >>

לכל המאמרים בנושא >>

דילוג לתוכן